sanne-nepal.reismee.nl

The Poon Hill Trek

Om 6:00u met een slaperig hoofd aan het ontbijt. Vandaag vertrekken we naar Pokhara voor The Poon Hill Trek.

Vanaf Bashundara (wijk in Kathmandu) is het ongeveer 6 uur met de tourist bus. Het is een heel gestuiter in je stoel. De wegen lijken soms goed, maar de vering van de bus wordt goed getest. Ik ben allang blij dat de stoelen vast zitten en er airconditioning is!

Met drie stops arriveren we rond 15:00u bij The Green Lion in Pokhara. Een uurtje de tijd om uit te rusten voor we naar Lake Side gaan. En wat is het daar prachtig :) Het is sowieso mooi, schoon en rustig in Pokhara vergeleken met Kathmandu. Jammer dat we er niet zo lang blijven...

Terug bij TGL gegeten in het donker, wanf ja... met de elektriciteit weet je het maar nooit hier...

Op maandag maakten we de eerste kilometers. Voordat we aan de wandeling konden beginnen, moesten we twee uur met de taxi naar Nayapul. De rit met de taxi was spectaculair zeg maar... met gaten in de weg waar je u tegen zegt. Onderweg een keer gestopt voor een heel mooi uitzicht over Pokhara!

De wandeling van vandaag was best heftig. Flinke stukken omhoog met hoge temperaturen. We hadden nog geluk dat de zon niet scheen.

Om 10:30u begonnen met lopen en rond 14:45u arriveerden we bij Dipak Guest House. Een gezellig uitziend guest house met een mooi uitzicht op de heuvels. Na een koude douche lekker aan het uitrusten, want morgen gaan we zo’n 6 uur wandelen :o

Om 7:30u was het zover. 4500 traptreden omhoog. Het was even klimmen zeg.. en we kregen er regen bij. Na de lunch nog eens 3 uur omhoog klimmen, maar dan een stuk makkelijker. Wat waren die uren mooi. Door jet bos, oppassend voor bloedzuigers, over bruggetjes en springend over kleine riviertjes. Ik heb ervan genoten, maar ik was ook blij dat we rond 15:15u aankwamen bij het guest house. De regen was er niet minder op geworden en de benen hadden het na zoveel traptreden en klimmen wel gezien voor vandaag.

In dit guest house ontmoeten we meerdere wandelaars en na wat kletsen en chillen voor de kachel gaan we (weer) vroeg naar bed in de hoop dat we morgen de zonsopgang kunnen bekijken.

Helaas geen zonsopgang. Het regent en het is nog steeds bewolkt. Om 5:30u worden we wakker gemaakt, want de regen is gestopt en de wolken lijken te verdwijnen. Gauw onze kleren aan en naar buiten waar we aan de overkant al wat van een berg kunnen zien.

Naar de top van The Poon Hill was nog eens 2063 traptreden. Helaas zien we boven alleen wolken...

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we voor een wandeling van zo’n 5 uur die voornamelijk naar beneden gaat door de bossen. De wolken blijven ons vergezellen, maar dat maakt het ook wel mysterieus. Na weer heel wat afdalen en traptreden beklimmen komen we aan in Tadapani. De kachel en de relaxmodus gaan weer aan.

Donderdag weer 5 uur wandelen op het programma. Er was al flink wat spierpijn aanwezig en we moesten een heel steil stuk dalen. Dan gaat de knop op om en het enige waar je aan denkt is je ene voet voor je andere voet zetten en in evenwicht blijven. Als beloning voor het dalen konden we daarna nog 30 minuten in de brandende zon traptreden omhoog klimmen. Het was dat de lunch boven op ons wachtte en er geen weg meer terug was...

Boven kregen we extra tijd om onze voeten te laten rusten en er moest op bloedzuigers gecheckt worden. En ja hoor... twee bloederige sokken. Drie keer gebeten, maar gelukkig doet het niet zeer. Na 1,5 uur de schoenen weer aan voor nog een uurtje wandelen naar Tolka. Best wel blij dat morgen de laatste dag is ;)

Om 8:00u vertrokken we voor de laatste 5 uur. Weer een heleboel traptreden omhoog, maar met het laatste beetje energie, de spierpijn, het gejuich toen de laatste traptreden beklommen waren en het prachtige uitzicht dat we hadden, hebben we het gered!

Na de lunch nog 2 uur die we door de stromende regen hebben moeten lopen. Steile, glibberige trappen af en helemaal doorweekt kwamen we aan in Pedi waar de taxichauffeur op ons stond te wachten. Wat waren we blij! Op naar Pokhara waar een massage op ons wachtte. Na de massage onszelf getrakteerd op een diner bij Roadhouse Café om de week hier af te sluiten.

Vandaag reden we weer terug naar Kathmandu. Het was een heftige, leuke week. Al de regen, in totaal wel zo’n 20.000 traptreden beklommen en gedaald, de spierpijn.. het was hetallemaal waard. Erg jammer van de wolken op de top van The Poon Hill, maar dat is een reden om nog eens terug te gaan!

Veel liefs Sanne

Wilhelmien de Groot

Wat heb je weer veel gezien en beleefd de afgelopen week! Nu een rustiger weer voor de boeg gelukkig, maar blijf vooral genieten van alles ?

Riet De Vos

Wat een mooi verhaal weer.
Oh al die trappen !!! Geweldig wat je allemaal beleeft.

Erik

Sanne, wat een prachtig verhaal weer en wat wordt je rijk in verhalen en belevenis. Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Liefs papa

Mirjam

Alsof je een goed boek leest en benieuwd bent naar de volgende bladzijden...wat heb je belevenis weer mooi geschreven en overgebracht en dat is wrs een fractie van hoe jij het in het echt beleefd, gaaf hoor! De laatste week alweer nog veel plezier en genieten!

Corina en Piet

Schitterend verhaal Sanne. Hoop niet dat de regen overheerst. Genieten

Marry

hallo sanne wat een belevenissen en een inspannende vakantie ,maar het gaat allemaal goed. blij weer wat gehoord te hebben. groet ome Jacco , opa en oma.